Środa: słówko na dziś. Czyta Kevin Aiston.

W przestrzeni powietrznej Unii Europejskiej średnio co trzy godziny dochodzi do zakłócenia lotu  przez niewłaściwe zachowanie pasażera. Raz w miesiącu konsekwencje są poważne, bo z powodu takich incydentów dochodzi do awaryjnego lądowania.

Kłopotliwych pasażerów nazywamy po angielsku „unruly passengers” – po polsku używa się określenia „niesforny pasażer”, ale jest chyba zanadto delikatne. Niesforne bywają dzieci, a tu mamy do czynienia z pasażerami co najmniej niezdyscyplinowanymi – a najczęściej agresywnymi.

Bo przeważająca większość incydentów wiąże się z agresją słowną i ignorowaniem zakazu palenia papierosów (do łamania którego dochodzi w toalecie). Ciekawe, że wprowadzenie zakazu palenia na pokładzie wcale nie było podyktowane względami bezpieczeństwa czy ochrony zdrowia – chodziło o to, by załoga nie traciła cennego czasu na czyszczenie popielniczek.

The airlines realised that they could turn a flight around 10 minutes faster if the cleaning crews didn’t have to clean the ashtrays after every flight. Less time on the ground means more time in the air, which translates into more revenue.

To było Środa: słówko na dziś. Czytał Kevin Aiston.